Stel je vragen of vertel over de oplossingen over navigatie hier.
Door Wout
Een tijd geleden heb ik dit al getest en werkt nog steeds. Misschien kan ik hier nu ook weer iemand blij maken met deze informatie. :D

Zelf gebruik ik een android telefoon en heb daar een test mee gedaan. Veel navigatiesoftware welke gratis is, is helaas beperkt te gebruiken of geen tracks in te laden.

Ik ben gestuit met de test op Osmand (volledig gratis te gebruiken). 1 van de dingen die ik belangrijk vond is de offline navigatie, daarmee gebruik je geen data maar heb je wel navigatie

OsmAnd doet dat dus. Wel gelet dat deze software bijna 30 Mb is op je telefoon en voor de kaart heb je nog eens 810 Mb nodig (nederland) maar dan heb je alles wat je nodig heb. Hieronder heb de beschrijving gezet van deze software. Deze tekst is volledig gekoppieerd en dus NIET door mijzelf gemaakt.

Nog een voordeel, met het gratis programma Tyre, kun je de tracks maken in GPX bestand, daarmee kun je de routes rijden. Verder ben ik ervan uitgegaan dat je gesproken navigatie kan horen van je telefoon in je helm. kun je dat niet, zul je dus je telefoon moeten monteren aan je scooter/brommer om de kaart te kunnen zien.

Afbeelding

OsmAnd staat voor OSM Automated Navigation Directions. Met deze navigatie app kunt u de wegenkaart bekijken en via de snelste route naar uw bestemming navigeren.

De app maakt daarvoor gebruik van data uit het OpenStreetMap project. Dit open source project bevat kaartinformatie van landen over de hele wereld. Deze kaartinformatie wordt onderhouden en geupdate door vrijwilligers.

De gratis Android app van OsmAnd kan routes bepalen voor zowel autorijders, fietsers als voetgangers. Met beeld- en stemnavigatie wordt u naar uw bestemming begeleid. Een groot voordeel ten opzichte van Google Maps is dat alle kaartdata op de telefoon of een SD-kaart wordt opgeslagen. U maakt dus gebruik van de mobiele internetverbinding wat vooral in het buitenland veel geld kan schelen.

De app is gratis te downloaden, maar de betaalde upgrade biedt meer mogelijkheden. De gratis versie is bijvoorbeeld gelimiteerd tot het downloaden van maximaal 10 kaartbestanden. Ook kunt u met de betaalde versie toeristische informatie van Wikipedia op de kaart weergeven.

Hoewel u door de betaalde versie aan te schaffen de ontwikkelaars helpt het project voort te zetten is de gratis versie ook prima te gebruiken. De betaalde versie is met een prijs van onder de 10 euro ook het geld dubbel en dwars waard.

OsmAnd heeft de volgende kenmerken:

*navigatie app voor smartphones en tablets,
*maakt gebruik van kaartinformatie van het OpenStreetMap project,
*kaarten op apparaat opslaan voor offline gebruik,
*snelste route naar bestemming plannen,
*wandel-, fiets- of autoroute berekenen,
*inclusief gesproken navigatie voor tijdens het rijden,
*toont straatnamen, rijstrookaanduiding en tijd van aankomst,
*POI punten zoals restaurants en tankstations opzoeken,
*satellietbeelden van Bing Maps weergeven,
*alleen geschikt voor Android apparaten.

Om routes te kunnen inladen en gebruiken, dien je onderstaande stappen te volgen:

GPS routes maken en rijden met het programma OsmAnd.
Het voordeel van GPX bestanden is dat de route die je in TYRE ziet, komt exact overeen in Osmand. Dit is het grote voordeel tegenover Sygic.

Osmand is gratis tot en met 10 map downloads, nederland is 1 map. Duitsland is opgedeeld in bijv een stuk of 15 delen. Dus wil je heel duitsland downloaden. Dan zul je een euro of €6 moeten betalen.

Osmand is een Android navigatie programma met heel veel mogelijkheden.
Op deze pagina bespreken we het gebruik van .GPX route bestanden.

-Download en installeer OsmAnd.
-Maak met het programma TYRE een route aan.En sla deze op als .GPX bestand.

Route gemaakt? Dan gaan we hem nu overzetten op je android telefoon!
Ga naar de root van je SD kaart -> osmand -> tracks.
Zie je geen map genaamd "tracks" maak deze dan nieuw aan. Zet in de map tracks het .gpx route bestand.

Open Osmand en druk op het volgende knopje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In het volgende scherm moet je als het goed is je route zien. Druk op de route en je krijgt de volgende opties te zien.

Keer richting van GPX-route om: Spreekt voor zich
Volg de gehele track: Vink deze optie ALTIJD aan
GPX-Routepunten aankondigen, ook aan zetten.

Met osmand moet je zelf naar het begin van de route rijden, je krijgt 1 hemelsbrede lijn te zien naar het startpunt. Vanaf het startpunt Krijg je de goede route info te zien.

Zit je midden op de route, en je moet je telefoon herstarten, of je sluit Osmand af. Start hem dan weer opnieuw op, en vervolg je route. Opnieuw laden van de route kan ook, binnen een paar seconden zal Osmand zien waar je je bevind op de route, en zal je verder sturen op het punt waar je op dat moment staat. Dit werkt echt perfect!

Afbeelding

Bronnen: http://www.gratissoftware.nu/gratis-nav ... ftware.php
http://raspberrypihelp.net/handy-pi-too ... avi-osmand

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Door Fabian
Jan schreef:Ik ga het eens proberen met de iPhone

*alleen geschikt voor Android apparaten.

ben benieuwd of het gaat lukken Jan ;)
Door Albert
Ik ken de app was een tijd geleden ook op zoek naar 1 die offline kon werken en kwam toen ook op Osmand uit...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]