Stel je vragen of vertel over de oplossingen over techniek hier.
Gebruikersavatar
Door Edwin
#1103
De bougie is een belangrijk onderdeel van de motor, misschien zelfs belangrijker dan je je zal realiseren!

De bougie produceert de vonk die ervoor zorgt dat het lucht/brandstofmengsel in de cilinder zal ontbranden. De kleur van de bougie in een 2-takt motor kan je veel vertellen over de conditie en het afstellen (tuning) van de motor.

Ik hoop dat dit onderdeel van de pagina je een beter inzicht zal geven in de mate van belangrijkheid van de bougie.

Juiste afstelling

Door een verkeerde carburateur afstelling geven veel bougies de geest, dit komt omdat een groot deel van het mengsel onverbrand achter blijft in de motor. In vaktermen heet dit “carbonfouling”, d.w.z. dat op het keramiek van bougie een laagje achter blijft. Daardoor vonkt de bougie niet meer op de punt, maar tussen het keramiek en het huis, vaak is de bougie niet kapot en kun je met een oude harde tandenborstel met remmenreiniger 0.i.d. de bougie weer tot leven wekken. Een standaard koppeling kan in combinatie met een verkeerde afstelling het probleem vergroten, dit komt omdat de motor zijn vermogen niet kwijt kan.

Aan de bougie valt dus veel af te lezen of dat je motor perfect functioneerd!
Afbeelding

Afbeelding

Codering op de bougie

De codering op de bougie heeft betrekking op de uitvoering. Verschillen zijn oa.:

=> De schroefdraad - 10 mm of 14 mm.

=> De schroefdraadlengte - 12,7 mm of 19 mm.

=> De vorm van de electroden en isolatieneus.

=> De warmte/hittegraad.

=> De ontstorings weerstand (meestal de letter R).

De bougie moet zijn warmte afvoeren naar de cilinderkop. De snelheid waarmee de warmte wordt afgevoerd, heet de ''warmtegraad'' van de bougie.
De bougie moet zo vlug mogelijk op een minimum temperatuur van ca. 400 °C komen, dan branden de electroden vanzelf schoon. Bij een flink belaste motor mag de centrale electrode niet te heet worden, maximaal 800 °C .
De vonk moet het brandstofmengsel ontsteken. Dit mag niet voortijdig gebeuren door de roodgloeiende centrale electrode. (pre-ignition)

De weerstand

Bougies kunnen een ingebouwde weerstand hebben voor radio/TV-ontstoring.
In de bougiedop kan ook een weerstand zitten van 5 kΩ. (k-Ohm)
De electronische ontsteking, de alarminstallatie en de electronische clignoteur kunnen in de war raken als de weerstanden van de bougie en de bougiedop er niet zijn.

Tip: Begin bij een onverklaarbare electronische storing met de controle van de bougie en bougiedop. Controleer ook de bobinekabel op evt onregelmatigheden. Bron:scooterhulp.com
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]